Van NOS Stories tot ‘live rapportages’ van gebeurtenissen: op TikTok en Instagram gaan regelmatig beelden van oorlog rond. Maar wie heeft deze beelden gemaakt en gepost, en welk verhaal willen zij vertellen? Dankzij artificial intelligence en social media wordt het bewerken van beeld om je eigen mening over te brengen steeds gemakkelijker. Hoe weet je dan nog wat echt is? Duik samen met experts uit de journalistiek, geschiedenis en propagandakunst in de wereld van de oorlogspropaganda, van de Eerste Wereldoorlog tot nu.
Programma
We gaan in gesprek over hoe propaganda in tijden van oorlog werd ingezet om mensen in een bepaald beeld te laten geloven en hoe dat nog steeds gebeurt. Na deze introductie ga je aan de slag met je eigen propagandaposter onder leiding van grafisch ontwerper Gerco Hiddink. Daarna moet je je onder begeleiding van journaliste Marlies Rothoff een weg zien te banen tussen feit en fictie en je eigen nieuwsbericht maken. Na afloop van de workshops heb je nog tijd om de tentoonstelling Propaganda met originele stukken uit het archief te bezoeken.
Praktische informatie
De toegangsprijs is 12 euro p.p. Er zijn slechts 40 tickets beschikbaar, mis het niet! Extra leuk voor jeugd 13+, maar ook zeker geschikt voor volwassenen! Tickets kun je via deze link aanschaffen.
Tijdens TOEN Festival is er nog veel meer te doen. Zie daarvoor de website van TOEN. De openingsavond staat in het teken van de traditionele Grote Nijmeegse Geschiedenis Quiz!