In het kader van Open Monumentendag voerde Thijs Bronts in september 2025 een vormvrij kunstproject uit bij het RAN. Hij koos ervoor het archief, het gebouw, 'in te pakken' met de 'Amsterdamse doos'. Hieronder legt hij wat meer uit over de bedoeling hierachter.

Monument beschermd

In mijn praktijk houd ik me bezig met het onderzoeken hoe we een gebouw kunnen archiveren. Na het zien van het archiefgebouw van Nijmegen is het duidelijk dat het gebouw zelf al een monument ansich is. Met voorbeeld van de voordeur, de kluis, en stukken muur. Het gebouw is verder vooral gevuld met de iconische blauwe archief doos. Waardoor de inhoud van het archief op het eerste gezicht verborgen lijkt. Ook mede door de architectuur dat zich voordoet als een grote kluis te midden in de stad. Het thema van verborgenheid komt naar mijn mening vele malen voor in de archief sector: door de verborgenheid te willen bestrijden om zo transparantie en censuur tegen te gaan, maar aan de andere kant de inhoud te willen beschermen en preserveren door middel van het te verpakken, documenteren, en op een beveiligde plek te bewaren.

Amsterdamse Doos

Door middel van de Amsterdamse Archief doos wil ik graag delen van het gebouw verpakken. De Amsterdamse Archief doos is een typerend beeld voor het archief; een grijsblauwe doos dat een vrij banale uitstraling heeft, zonder al te veel details in design en documentatie vrij te geven. Het reflecteert haast een somber beeld. Het werk reageert daarmee op een Westelijke drang om alles wat waardevol en monumentaal is in een doos te plaatsen: Het obsessief archiveren van cultureel erfgoed, informatie en intellectualiteit. Visueel gezien is het doel van het werk om bezoekers bewust te maken van het gebouw zelf, dat als een kluis voordoet, juist een monumentaal gebouw is. Door de blauwe verpakkingen met gele stickers -die de inhoud van de doos in tekst vertaald- geeft de verpakking niet alleen een ludieke vorm, maar ook extra diepte over de geschiedenis van het gebouw.

Zo zijn er meerdere kunstenaars geweest die deze methode van verpakking hebben uitgevoerd. Bijvoorbeeld Christo, die volledige gebouwen verpakten door middel van een doek. Bij zijn werken ging het vooral om de vorm van het gebouw zelf, door het afdekken van details met een doek kwamen vooral de contouren van het gebouw naar voren. In deze interventie wil ik juist de contouren verbergen, om zo te spelen met de spanning van de inhoud. En de somberheid van de verpakking extra aandacht te schenken.

Thijs Bronts (Nijmegen, 1996)
Artistiek archivaris
Kunstenaar

Zie voor alle foto's die tijdens de dag gemaakt zijn de Digitale Studiezaal. Klik hier voor alle blogs van het RAN.