Hallo iedereen, wij zijn Koen, Allard en Jasper van het Stedelijk Gymnasium Nijmegen en wij hebben van dinsdag 16 tot en met vrijdag 19 april stage gelopen bij het Regionaal Archief Nijmegen.

Kennismaking

De eerste dag werden we vriendelijk welkom geheten door de receptioniste. Een groot deel van de ochtend heeft Ellen ons rondgeleid door het archief en ze heeft ons uitleg gegeven over wat een archief nu eigenlijk is en wat er allemaal gebeurt. Daar hoort ook een kennismaking met de collega’s bij.

Aan het eind van de ochtend nam collega Judith ons mee naar het Stedelijk Gymnasium (onze eigen school) om daar enkele boeken te bekijken die eventueel interessant zouden zijn voor het archief, maar niet voordat we een uitleg kregen waarin werd uitgelegd waarom het zo belangrijk is om ook particuliere archieven te bewaren. We hebben uiteindelijk een krat met boeken mee teruggenomen naar het archief om op een latere datum te sorteren op nuttigheid.

Meehelpen achter de schermen

Dag twee hebben we een kijkje genomen in het restauratieatelier van Willemien: wat wordt hier allemaal gedaan? We hebben geholpen bij het identificeren van nitraatnegatieven. Dit bleek een grotere opdracht dan verwacht en we hebben het dan ook niet helemaal afgekregen.

Daarna hebben  we plaatsgenomen in de studiezaal en hebben Koen en Allard de boeken die we op dag een hadden gehaald in een overzichtelijke lijst gezet. Jasper is meegegaan met collega Jennifer en heeft een nieuwe inrichting voor de studiezaal bedacht.

Na een korte pauze konden Koen en Allard meedraaien met de depotdienst. Gelukkig waren we niet alleen, want zonder hulp waren we waarschijnlijk verdwaald in het doolhof van kasten en dozen.

Digitaal versus papier

Aan het begin van de derde dag heeft Wilma ons meegenomen voor een rondleiding door Arno Reijmers bij de papieren archieven van de afdeling BDI. Wilma heeft ons ook een uitgebreide uitleg gegeven over toezicht en over waarom het zorgvuldig digitaliseren van archieven en archiefstukken zo belangrijk is.

Hierna zijn we naar Henk gegaan om hem te helpen met het vinden van auteursrechthebbenden en informatie van en over verschillende foto’s. Dit bleek moeilijker dan gedacht, maar uiteindelijk is het ons gelukt om een deel van de rechthebbenden te vinden.

Aan het begin van de middag begonnen de rondleidingen in het kader van het Juniorsymposium georganiseerd door het Stedelijk 4 en 5 mei Comité Nijmegen. We hebben alle drie een onderdeel van één van de rondleidingen voor onze rekening genomen.  Aan het eind van de dag gingen we met Freek brainstormen over hoe het digitaliseren het handigst zou kunnen en wat de beste opties waren.

Rondleiding en inventariseren 

De vierde dag bestond uit het begeleiden van een bezoek van eerste- en tweedejaars van het Stedelijk Gymnasium enerzijds en anderzijds uit het inventariseren van archiefmateriaal van een oud Nijmeegs platenlabel.

De scholieren kregen een rondleiding die we samen met Ellen hebben gedaan. Hierna werkten de scholieren aan opdrachten, waaraan ze ijverig hebben gewerkt....

Collega Renier heeft uitgelegd wat er komt kijken bij het inventariseren van een archief: wat wordt bewaard en wat niet, hoe snel kun je een grote stapel papier ordenen en hoe zet je de gegevens overzichtelijk in de computer.

Een leuke week

We hebben een erg leuke en informatieve week gehad bij het archief. We raden andere mensen dan ook aan om hier eens een kijkje te gaan nemen! We waren ook blij met de hoeveelheid werk die we hebben mogen verzetten; we kregen dan ook niet het gevoel dat we in de weg liepen. We voelden ons welkom bij het archief en werkten met plezier, doordat iedereen erg enthousiast was.

De aardige mensen, interessante locatie en uniek werk maakte dit een zeer geslaagde stageweek.