Zaterdag 28 april maakt een rally van oldtimers bij de Vereeniging aan het Keizer Karelplein een tussenstop. De tocht die georganiseerd is door de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) en door Classic Events, vindt van 25 tot en met 28 april plaats. De rally herdenkt de historische eerste internationale automobielenwedstrijd,   Parijs – Amsterdam – Parijs  die van 7 tot 13 juli 1898 gehouden werd.


De historische automobielenwedstrijd

Die wedstrijd was door de Automobile Club de France (ACF) onder leiding van zijn voorzitter Baron  van Zuylen georganiseerd.  In totaal waren er 6 etappes die de deelnemers van Parijs  naar Amsterdam brachten en weer terug. Een afstand van 1431 kilometer. De gemiddelde snelheid bedroeg zo’n 45 kilometer per uur. De tweede etappe finishte op vrijdag 8 juli in Nijmegen bij de Vereeniging. Winnaar die dag was Gilles Hourgières in zijn Panhard & Levassor.

De finish van de tweede etappe bij de Vereeniging

Ontvangst in de Vereeniging

Die avond vond in de Vereeniging een ontvangst van de deelnemers plaats. De Gelderlander van zondag 10 juli schreef daarover:

 “In afwachting der buitenlandsche bezoekers genoot men alvast van het concert, door de muziek der Koloniale reserve, in den feestelijk met gekleurde ballons verlichten tuin gegeven. Als toepasselijk nummer op het programma, dat als hulde aan de Fransche automobilisten met de Marseillaise geopend werd, verwierf een nieuwe compositie aan den ijverigen directeur, den heer A. Thewissen, de opgewekte marsch Vive l’automobile, warmen bijval.”

De etappewinnaar Gilles Hourgières kreeg van de voorzitter van de ontvangstcommissie, de heer J. de Koning een gouden penning aangeboden met het wapen van de stad. Daarna “volgde een kort maar hartelijk woord van dank door Baron van Zuylen voor het gulle onthaal: nog eens weerklonk de Marseillaise en daarop verlieten de automobilisten de zaal, waar nu het bal een aanvang kon nemen.”

De oude Vereeniging aan het Keizer Karelplein

Vertrek uit Nijmegen

De volgende dag,  zaterdag 9 juli stond etappe 3 van Nijmegen naar Amsterdam op het programma. Met 112 kilometer de kortste etappe van de ronde maar wel één met een grote hindernis aan de start. De Waal moest overgestoken worden. Hierover schreef de Gelderlander:

“Heden morgen heerschte er al om zeven uur buitengewone drukte bij het veer aan de Waalkade, waar de gezamenlijke automobiles (velo’s, voitures en voitures vitesse) met den gierpont moesten worden overgezet. De pont was ter eere van den vreemdelingen met hoog uit wapperende vlaggen getooid en bracht bij elke overvaart achtereenvolgens een groot dozijn van de ratelende en snorrende machines over. … Op den bepaalden tijd waren al de machines overgezet om aan de overzijde den tocht voort te zetten. Naar wij vernemen hebben echter verschillende dames, waaronder de barones Van Zuylen van Nyevelt van verdere deelneming aan den wedstrijd afgezien. Zij hadden er genoeg van en maakten voor de verdere reis van den trein gebruik, waar ze zich in comfortabele coupés zeker heel wat behaaglijker zullen voelen dan aan weer en wind blootgesteld op die vliegende rammelkasten met hun benauwende gas- of petroleumlucht.”

Autostad Nijmegen van oorsprong naar duurzaam

Terug in het heden. Op zaterdag 28 april 2018 keert de rally na 120 jaar terug in Nijmegen. Bij de Vereeniging wordt gestopt voor de lunch.  Een prachtige gelegenheid om de meer dan 80 oldtimers die meedoen te bewonderen. Rond 12.30 arriveert de eerste en omstreeks 15.00 vertrekt de laatste.

In het kader van Nijmegen Green Capital wordt ook naar de toekomst gekeken. Naast de 80 oldtimers zijn er enkele automerken met hun nieuwste elektrische of hybridemodellen en is zelfs het NUON-Solarteam met de Nuna aanwezig.

Kijk voor meer informatie op Autostad Nijmegen.

Bronnen: 

Wikipedia

De Gelderlander 10 juli 1898